El Prof. Eduard Alarcon, guardonat amb el Premi ICREA Acadèmia 2018

El Programa ICREA Acadèmia té la finalitat d’incentivar i recompensar l’excel·lència investigadora del personal docent i investigador doctor amb vinculació permanent a les universitats públiques de Catalunya. Es tracta d’un programa d’intensificació de la recerca destinat exclusivament al professorat universitari esmentat que està impartint docència i que es troba en fase plenament activa i d’expansió de la seva activitat investigadora.

Aquest premi cobreix el període 2019-2023.

De la quarantena de premiats en totes les disciplines, quatre d'ells pertanyen a la UPC i només un pertany a les TIC del Campus Nord.

La selecció de candidats per a posicions ICREA es basa en l'avaluació entre iguals i té l'excel·lència científica i el lideratge com a únic criteri. Hi ha cinc panells d'avaluació, que abasten totes les àrees del coneixement, amb alguna superposició per atendre els camps interdisciplinaris i emergents.

El concepte bàsic per a l'avaluació és que depèn essencialment del criteri d'experts d'alt perfil. No volen confiar en mesures quantitatives de rendiment acadèmic, sinó en un judici ben informat dels experts en reconeixement de l'excel·lència. S'esforcen per la qualitat, no per la quantitat.

ICREA recolza plenament i comparteix els principis de la Declaració de San Francisco sobre Avaluació de la Investigació (SFDORA), per la qual cosa desaconsella que els avaluadors confien només en mètriques basades en el diari (com ara els Factors d'impacte de la revista) com a mesura suplent per a la qualitat dels articles de recerca individuals . A efectes de l'avaluació de la recerca, ICREA considera el valor de tots els resultats de la investigació, inclosos els indicadors qualitatius de l'impacte en la recerca, com ara la influència en la política i la pràctica.