• Conferència sobre els reptes ètics en IA, a càrrec de l’enginyer informàtic Ricardo Baeza-Yates
  • 2022-03-25T11:00:00+01:00
  • 2022-03-25T13:00:00+01:00
  • El 25 de març, d'11 a 13 hores, l’enginyer informàtic xilè Ricardo Baeza-Yates, director d’investigació i professor de l’Institute for Experiential AI de la Northeastern University, a Sillicon Valley, als Estats Units, oferirà una conferència, a la UPC, titulada ‘Ethical Challenges in Artificial Intelligence’. La conferència es podrà seguir via Meet, prèvia inscripció, i de manera presencial (amb aforament limitat) a la Sala d'Actes de l'edifici Vèrtex.
Quan?

25/03/2022 de 11:00 a 13:00 (Europe/Madrid / UTC100)

On?

Sala d'Actes de l'edifici Vèrtex

Font: UPC

La conferència de Ricardo Baeza-Yates , que porta per títol 'Ethical Challenges in AI', es podrà seguir en format online, via Meet , i de manera presencial (amb aforament limitat) a la Sala d'Actes de l'edifici Vèrtex de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), plaça Eusebi Güell, 6, a Barcelona. L’acte està organitzat amb el suport del Comitè d'Ètica i l'Escola de Doctorat de la UPC, i per assistir-hi cal inscripció prèvia

Ricardo Baeza-Yates reflexionarà sobre els reptes específics actuals de la intel·ligència artificial, com ara la discriminació (en el reconeixement facial, per exemple); la frenologia (prediccions basades en dades biomètriques); el comerç digital, o l’ús indiscriminat dels recursos informàtics. Així mateix, abordarà alguns dels reptes genèrics, com ara els principis ètics, les diferències culturals, la regulació i els biaixos cognitius, i com afrontar-los.

Expert en algoritmes i estructures de dades, recuperació d’informació, cerca i mineria de dades a la web, així com en data science i visualització de dades, Ricardo Baeza-Yates, que és director d’investigació i professor de l’Institute for Experiential AI de la Northeastern University, a Sillicon Valley, als Estats Units, és doctor en ciències de la computació per la Universitat de Xile, on és catedràtic a temps parcial i també ho és a la Universitat Pompeu Fabra (UPF), a Barcelona. A més, és professor adjunt del Departament de Ciencia de la Computación de la Universitat de Waterloo, al Canadà.

Forma part del DATA Lab del Khoury College of Computer Sciences i és consultor d’empreses tecnològiques i institucions internacionals, especialment en IA responsable.  En aquest camp, està activament involucrat en moltes iniciatives, comitès i consells consultius arreu del món: Global AI Ethics Consortium, Global Partnership on AI, la iniciativa fAIr LAC del BID (Amèrica Llatina i el Carib), Consejo de IA d’Espanya, i US Technology Policy Committee de l’ACM. També és co-fundador d’OptIA a Xhile, una ONG per a l’us transparent i inclusiu d’algoritmes, i format part del comitè editorial del nou AI and Ethics Journal,on va ser coautor d’un article que posa èmfasi en la importància de la llibertat d’investigar sobre la ètica de la IA.

Del 2016 al 2020 va ser Chief Technical Officer de NTENT, una companyia de tecnologia de cerca semàntica a Carlsbad, Califòrnia. Anteriorment va ser vicepresident d’Investigació de Yahoo Labs, primer a Barcelona i més endavant a Sunnyvale, Califòrnia, des del gener del 2006 fins al febrer del 2016. Entre el 2008 i el 2012 també va supervisar Yahoo Labs Haifa i, entre 2012 i 2015, va estar a càrrec de Yahoo Labs Londres. Fins al 2005 va ser director del Centre de Recerca de la Web al Departament de Ciències de la Computació de la Escuela de Ingeniería de la Universitat de Xile. És membre Fellow de l’Association for Computing Machinery (ACM) i de l’Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE).

Entre el 2006 i el 2016, va ser vicepresident d’investigació de Yahoo Labs, primer dirigint el laboratori de recerca per a Europa a Barcelona i, més tard, el 2014, com a director científic a Sunnyvlae, Califòrnia. Actualment, és membre del Global Partnership on AI, del Consell d’IA del Govern espanyol, del Consell Assessor de l’Observatori d’IA de Catalunya, del Consejo Asesor del programa fAIr LAC del Banco Interamericano de Desarrollo y del Comité de Políticas Tecnológicas en IA y Algoritmos de la Association for Computing Machinery (ACM).

Ricardo Baeza-Yates, que és autor de diversos llibres, capítols de llibres i articles en revistes científiques de referència, i que ha participat en nombrosos congressos internacionals, ha estat reconegut amb el Premio Nacional español Angela Ruiz Robles de la Sociedad Científica Española de Informática (SCIE) i la Fundación BBVA el 2018, el premio a la Persona del Año 2019 de les associacions catalanas d’enginyeria de telecomunicacions i informàtica, el Premio Nacional del Colegio de Ingenieros de Chile en 2010, el premio latinoamericano del Centro Latinoamericano de Estudios en Informática (CLEI) el 2009.

Aquest esdeveniment s’emmarca dins les activitats organitzades pel Comitè d’Ètica. La UPC s’ha posicionat entre les universitats pioneres a Europa en obrir el debat sobre l’humanisme i la tecnologia i aposta per posar sobre la taula la importància d’establir criteris ètics i valors humans sòlids envers la tecnologia, i d’involucrar les administracions, altres universitats i empreses a treballar alineades en aquesta qüestió.