Adriano Camps rep el Premi Duran Farell d’Investigació Tecnològica 2022

El catedràtic Adriano Camps, professor de l’Escola de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB), investigador de l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC) i director del NanoSat Lab de la UPC, rep el 13è Premi Duran Farell d’Investigació Tecnològica, premi convocat pel Consell Social, amb el suport de Naturgy Energy Group. El guardó distingeix la qualitat d'un treball de recerca dut a terme en el camp de la tecnologia durant els darrers tres anys en dues modalitats: una per a investigadores o equips liderats per una dona que sigui la investigadora principal, i una altra per a investigadors o equips liderats per un home que sigui l’investigador principal.

Adriano Camps ha estat distingit com a responsable del projecte ‘FSSCat: the 1st CubeSat-based ESA Third Party Mission contributing to the Copernicus program to Monitor Essential Climate Variables of the Water Cycle’. El projecte és fruit del treball desenvolupat per un equip de joves investigadors i investigadores, la majoria estudiants de doctorat  quan es va dur a terme la missió (del maig del 2018 fins a juliol del 2021). De fet, diversos aspectes desenvolupats durant la missió han constituït la recerca de les tesis doctoral de l’equip de la UPC, dirigit per Adriano Camps i format per Joan Francesc Muñoz MartínJoan Adrià Ruiz de Azúa i Christoph Herbert (aleshores doctorands i ara ja doctors per la UPC), Miriam Pablos (aleshores ja doctora per la UPC), i Lara Fernández David Llavería i Adrián Pérez Portero, actualment estudiants de doctorat al NanoSat Lab, el laboratori de petits satèl·lits i càrregues útils de la Universitat.

En el marc d’aquesta missió s’han generat, amb tecnologia pròpia, els primers mapes d’humitat del sòl, de concentració, extensió i gruix del gel dels pols, així com de salinitat a l’Àrtic. Es van crear a partir de les dades aportades per dos nanosatèl·lits tipus CubeSat de sis unitats, de la mida d’una caixa de sabates, desenvolupats pels joves investigadors i investigadores i batejats com a ³Cat-5/A i ³Cat-5/B.

La investigadora de la UPF Marta Guardiola, fundadora de l'empresa de base tecnològica MiWEndo Solutions, ha estat l'altra guanyadora d'aquest Premi Duran Farell d’Investigació Tecnològica. El jurat també ha distingit, amb una menció especial, la investigadora Zaida Álvarez, de l’IBEC.

Més informació: Sala de Premsa UPC