El 3Cat-4, el nou nanosatèl·lit del NanoSat Lab de la UPC, ja orbita la Terra

11/07/2024

El nanosatèl·lit 3Cat-4, del NanoSat Lab, és una de les set càrregues que han viatjat en el primer vol de l’Ariane 6, que s'ha enlairat amb èxit la nit del 9 al 10 de juliol des del port espacial europeu de Kourou, a la Guaiana Francesa.

A bord ha viatjat el 3Cat-(acrònim de CubeCat-4), l’únic instrument català i un dels dos de l’Estat espanyol embarcats en aquesta missió de l’Agència Espacial Europea (ESA). Des de la seva òrbita, se centrarà en l’observació de la Terra, l’estudi de fenòmens meteorològics i climàtics des de l’espai, així com en localitzar i monitorar vaixells per evitar accidents i experimentar amb tecnologia pròpia.

El 3Cat-4 és el cinquè nanosatèl·lit creat pel NanoSat Lab de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) liderat per Adriano Camps,  un laboratori del Departament de Teoria del Senyal i Comunicacions, vinculat a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB), on s’imparteix l'assignatura Projecte Avançat d’Enginyeria.

El projecte va ser seleccionat fa set anys pel programa Fly Your Satellite! de l'ESA, que ofereix als estudiants universitaris l'oportunitat de dissenyar, construir i posar en òrbita els seus propis satèl·lits. Des d'aleshores, el desenvolupament del disseny, la construcció i el test del 3Cat-4 ha implicat més de 90 estudiants de grau, màster i doctorat de diverses titulacions

Més informació: Sala de Premsa UPC