La UPC participa en la iniciativa 5GBarcelona per fer de Catalunya un 'hub' digital europeu de 5G

11/01/2018

5GBarcelona posarà en marxa un 'hub' digital europeu de 5G, basat en una infraestructura experimental oberta a l’àrea metropolitana que actuarà com a laboratori urbà, ciutadà i tecnològic per a la validació de tecnologies i serveis 5G.

Font UPC

La Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona, la Mobile World Capital Barcelona, la Fundació i2CAT, el Centre Tecnològic de Telecomunicacions de Catalunya (CTTC)Atos i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) han presentat, el 9 de gener, l’acord que han signat per tal d’impulsar la iniciativa 5GBarcelona, que ha de convertir la ciutat i Catalunya en un dels hubsd’innovació digital europeus en l'àmbit del 5G.

La tecnologia 5G, en la qual treballen diferents grups de recerca de la UPC, permetrà un canvi tecnològic i la creació d’entorns intel·ligents i indústries avançades al servei dels ciutadans i dels sectors econòmics emergents. El 5G facilitarà l’accés a l’anomenada Internet de les Coses, obrint pas a la generació de nous serveis disruptius en àmbits com el dels vehicles autònoms i connectats, els serveis basats en drons, la Indústria 4.0 i l’accés a serveis remots d’ehealth, tot millorant l’experiència d’usuari i donant suport a serveis crítics. El desplegament de 5G portarà una transformació tecnològica de serveis i infraestructures, reduirà la fractura digital i generarà oportunitats per les noves generacions.

Catalunya és una regió de referència pel que fa a la R&D en 5G. Des que la iniciativa 5G PPP, emmarcada en el programa H2020 de la Comissió Europea, donés el tret de sortida l’any 2014, entitats de recerca instal·lades a Catalunya han obtingut finançament per participar en 22 projectes dels 37 que s’han atorgat. Es tracta d’una xifra molt positiva que referma el lideratge de Catalunya dins l’ecosistema 5G a escala internacional.

5GBarcelona posarà en marxa un hub digital europeu de 5G, basat en una infraestructura experimental oberta a l’àrea metropolitana que actuarà com a laboratori urbà, ciutadà i tecnològic per a la validació de tecnologies i serveis 5G. Aquest serà un entorn d’innovació obert basat en la col·laboració entre diferents actors, tant públics com privats, i que generarà sinergies amb l’ecosistema generat pel Mobile World Congress (MWC) i la resta de fires tecnològiques que se celebren a Barcelona. Alhora, també serà un estímul per a l’ecosistema innovador existent a Barcelona i ajudarà a captar inversió estrangera, impulsar start-ups tecnològiques i desenvolupar una indústria al voltant del 5G.

Durant aquest any, la Comissió Europea escollirà, dins les següents fases del programa 5G-PPP, un nombre reduït de projectes que tindran com a objectiu crear entorns de proves i validació de 5G, i 5GBarcelona vol esdevenir-ne un d’ells.

Catalunya no és només una potència en R+D, nodrida per empreses i entitats pioneres; la seva capital és la seu mundial del mòbil i aporta l’experiència de celebrar-hi el MWC. Actualment, Barcelona ja està actuant com a banc de proves ciutadanes del nou paradigma 5G a través del projecte 5GCity. Aquest compta amb la participació, entre d’altres, de l’Ajuntament de Barcelona, i2CAT, Betevé i CellNex per desenvolupar un pilot centrat en el desplegament d’una xarxa neutre 5G.

Durant els mesos vinents, els membres fundadors de la iniciativa 5GBarcelona començaran a implementar el pla d’acció que haurà de permetre el desplegament de la infraestructura experimental, identificar aquells verticals als quals donar suport i servei, incorporar altres entitats i empreses que participin de forma conjunta, i implicar una base ciutadana en aquesta iniciativa oberta i estratègica en l’àmbit de Barcelona i Catalunya que permeti convertir el 5GBarcelona en el primer Living Lab 5G d'Europa i del món.