Manuel Hernández del Dept. de Matemàtiques vinculat a l'Escola és un dels investigaodrs que han Detectat fulguracions estel·lars extrasolars utilitzant el sistema GPS

“La manera més senzilla d’explicar el que hem fet és comparar-ho amb les ombres xineses: en lloc d’observar directament el fenomen, el que fem és mirar l’ombra, l’empremta que deixa a l’atmosfera la fluctuació sobtada d’una part de la radiació estel·lar. I això ho fem utilitzant els sistemes de navegació per satèl·lit, el que coneixem com a GPS.”

Així introdueix Manuel Hernández-Pajares, investigador del Departament de Matemàtiques vinculat a l'ETSETB  i responsable del grup de recerca de determinació Ionosfèrica i navegació per SAtèl·lit i sistemes Terrestres (IonSAT), el mètode que ha desenvolupat, en col·laboració amb David Moreno-Borràs, graduat recentment en Enginyeria Informàtica a la Facultat d’Informàtica de Barcelona (FIB) i ara investigador de l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC). Aquest mètode permet la detecció de fulguracions estel·lars extrasolars fent servir només mesures globals del Sistemes de Navegació Global per Satèl·lit (GNSS), com ara el Sistema de Posicionament Global (GPS). La tècnica ha estat descrita en l’article ‘Real-time detection, location and measurement of geoeffective stellar flares from Global Navigation Satellite System data: new technique and case studies’, publicat a la revista científica ‘Space Weather’ de l’American Geophysical Union.