Un nou nanosatèl·lit del NanoSat Lab, a punt per llançar-se a l’espai a bord de l’Ariane 6

02/07/2024

El nanosatèl·lit 3Cat-4, del NanoSat Lab , serà una de les set càrregues que viatjarà en el primer vol de l’Ariane 6, previst per al 9 de juliol. El 3Cat-4  és l’únic instrument català i un dels dos de l’Estat espanyol embarcats en aquesta missió de l’Agència Espacial Europea (ESA).

L’ objectiu d'aquest nanosatèl·lit  és mesurar mitjançant un instrument GNSS-R i un radiòmetre de microones, diversos fenòmens meteorològics i climàtics des de l’espai, i observar la Terra per monitorar el gel i la humitat del sòl. També té com a finalitat localitzar i monitorar vaixells per evitar accidents i estudiar les interferències en la banda de la freqüència que s’utilitzarà.

El 3Cat-4 és el cinquè nanosatèl·lit creat pel NanoSat Lab de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) , un laboratori del Departament de Teoria del Senyal i Comunicacions liderat pel professor Adriano Camps, vinculat a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB), on s’imparteix l'assignatura de Projecte Avançat d’Enginyeria. Al llarg dels set anys de feina el disseny, la construcció i el test del 3Cat-4 ha implicat desenes d’estudiants de grau, màster i doctorat de diverses titulacions. Al llançament hi seran dos membres de l'equip: Luis Contreras, enginyer de sistemes, estudiant del programa de doctorat en Ciència i Tecnologia Aeroespacials de la UPC i líder de la missió, i Júlia Alós, estudiant del màster en Enginyeria de Telecomunicació (MET) de l’ETSETB.

El 3Cat-4 forma part de la nissaga de petits satèl·lits i càrregues útils 3Cat, que han volat o volaran a l’espai amb missions desenvolupades íntegrament per estudiants i professorat del NanoSat Lab. El llançament de l’Ariane 6 de l’Agència Espacial europea (ESA) tindrà lloc el 9 de juliol, entre les 20 i les 23 hores CEST (hora d'Europa occidental d'estiu, que correspon entre les 18 i les 21 hores UTC-Universal Time Coordinated), des del port espacial europeu de Kourou, a la Guaiana francesa.

Més informació: Sala de Premsa UPC